ד"ש מהיוונים: קליע בן 2,200 שנים נמצא בחפירות ביבנה

נתי קאליש 1 Comment on ד"ש מהיוונים: קליע בן 2,200 שנים נמצא בחפירות ביבנה

בחפירות של רשות העתיקות ביבנה שבוצעו כהכנה לבניית שכונה חדשה, נחשף קליע עופרת נדיר – יתכן של חייל יווני, הנושא כתובת מאגית לניצחון. על הקליע נכתב ביוונית "ניצחון של הרקלס והאורונאס". מנהלי החפירה: "לא מן הנמנע שהוא קשור לסכסוך בין היוונים לבין החשמונאים"

המילה "ניצחון" על גבי הקליע. צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מחקר חדש חושף קליע עופרת מהתקופה ההלניסטית, נדיר מסוגו בישראל, שעליו כתובת בשפה היוונית אשר נועדה להבטיח ניצחון בקרב. הקליע בן ה-2,200 שנה, אשר נושא את הכתובת – "ניצחון של הרקלס והאורונאס", נחשף בחפירות שמנהלת רשות העתיקות ביבנה במימון רשות מקרקעי ישראל לטובת הרחבת העיר ב-12,000 יחידות דיור, בשיתוף עיריית יבנה. הוא נועד ליידוי מממכשיר קלע (מעין רוגטקה), ואורכו 4.4 ס"מ.

"צמד האלים האורונאס והרקלס נחשבו פטרונים אלוהיים של יבנה בתקופה ההלניסטית" אומרת פרופ' יוליה אוסטינובה מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, שפענחה את הכתובת. "למעשה, הכתובת על קליע, היא העדות הארכיאולוגית הראשונה לשני אליה השומרים של יבנה, אשר נחשפה בתוך יבנה עצמה. עד היום, הצמד היה מוכר רק מכתובת אחת, באי היווני דלוס".

חפירת ביבנה, מבט אווירי.

צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

כזוג, הרקלס והאורונאס היו צוות של מעניקי ניצחון. "הכרזה על ניצחונם העתידי של הרקלס והאורונאס הייתה איום המופנה ליריבים", אומרת פרופ' אוסטינובה. "קליעי עופרת מוכרים בעולם העתיק החל מהמאה ה-5 לפנה"ס, אך בא"י נמצאו קליעים בודדים עם כיתוב עליהם. הכתובות מעבירות מסר של איחוד הלוחמים במטרה לרומם את רוחם, הפחדה של האויב, או קריאה שנועדה להמריץ באופן מאגי את הקליע עצמו. כתובות אלה היו חלק מלוחמה פסיכולוגית, שמטרתה העיקרית היא להטיל אימה על היריב, ובנוסף, לאחד את הלוחמים ולרומם את רוחם."

החפירות הארכיאולוגיות ביבנה. צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

יניב ברמן, רשות העתיקות

"נראה שלא נוכל לדעת בוודאות אם הקליע היה שייך לחייל יווני ", אומרים פבלו בצר וד"ר דניאל ורגה, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "אבל לא מן הנמנע שהוא קשור לסכסוך בין היוונים לבין החשמונאים. במאה ה-2' לפסה"נ היתה יבנה הפגאנית – שהיתה בעלת בריתם של הסלווקים (היוונים ששלטו על א"י), נתונה למתקפות של צבאות החשמונאים.

קליעי העופרת הזעירים, המכריזים על ניצחונם הקרוב של אליה של יבנה הפגאנית, מהווים עדות מוחשית קרב עז שהתרחש ביבנה באותה התקופה. "ניתן רק לדמיין מה חשב ואיך הרגיש אותו לוחם שהחזיק בקליע לפני 2,200 שנה, כשהוא נאחז בתקווה לישועה" אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. חפירת יבנה היא חפירה עצומה- מהגדולות שנוהלו על ידי רשות העתיקות, עד כה, היא הניבה תגליות מרתקות המעידות על היסטוריה עשירה ומגוונת והיד – ללא ספק עוד נטויה".

שמות האלים הרקלס והאורונאס על גבי הקליע. צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

דפנה גזית, רשות העתיקות

 

 



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    לרגע חשבתי שכתוב שם NIKE